Konsumenci
Zwrot towaru przez konsumenta – termin i warunki
29-06-2015W ostatnim czasie coraz więcej osób kupuje różne produkty w internecie, czy to na aukcjach internetowych lub poprzez sklepy. Obecnie (po zmianach obowiązujących od 25 grudnia 2014r.) konsument ma 14 dni na zwrot produktu kupionego przez internet, bez podania przyczyny. Trzeba pamiętać, że termin 14 dni, nie dotyczy żywności, czy też usług, które zostały w pełni zrealizowane przed upływem 14 dni (np. otrzymanie porady prawnej w ciągu 1 dnia od złożenia zapytania za pośrednictwem serwisu lawas.pl), a tym samym przed odstąpieniem od umowy. Produkt, który odsyłamy nie powinien nosić śladów użytkowania, to oznacza, że konsument w momencie otrzymania produkt do domu, ma prawo wypakować i sprawdzić, czy spełnia nasze wymagania. Natomiast jest niedopuszczalne, używanie produktu przez okres 14 dni, po czym odesłać bez podania przyczyny. Taka praktyka naraża nas na roszczenie od sprzedawcy, iż produkt był używany, co uprawnia go do żądania od nas zapłaty za zmniejszenie wartości produktu.
Jak wygląda procedura zwrotu zakupionego towaru?
Obecnie sprzedawca, gdy wysyła produkt, musi
- dołączyć dowód zakupu,
- instrukcję (w razie potrzeby),
- przekazać informację o procedurze reklamacyjnej,
- dołączyć wzór odstąpienia od umowy.
Należy pamiętać, że nie każdy sprzedawca dołącza powyższe druki. W takim przypadku należy przypomnieć sprzedawcy o jego obowiązkach, a w przypadku uporczywości sprzedawcy należy zgłosić takie zachowanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Każdy sprzedawca w procedurze reklamacyjnej przedstawia nam informacje, jak należy postępować. W każdym razie dopuszczalne jest wysłanie odstąpienia od umowy zarówno za pomocą e-maila, jak i za pomocą poczty tradycyjnej. Trzeba pamiętać, że termin 14 dni liczy się od dnia dostarczenia towaru. Jeżeli już odstępujemy od umowy to obie strony zwracają wszystko co uzyskały od siebie wzajemnie.
Wydłużenie terminu odstąpienia od umowy jest możliwe jedynie w przypadku, gdy sprzedawca nie przekaże informacji o możliwość odstąpienia od umowy oraz nie dołączy obowiązkowego druku. W tym przypadku termin do zwrotu towaru wynosi 1 rok. Należy pamiętać, że w tym przypadku produkt możemy używać bez ograniczeń. Sprzedawca nie może nam odmówić zwrotu towaru bez podania przyczyny oraz obciążyć nas za kosztami zmniejszenia wartości rzeczy.
Jak wygląda rozliczenie kosztów wysyłki?
W sytuacji, gdy sprzedawca poinformował o możliwości poniesienia przez nas kosztów dostarczenia towaru, to zwraca nam jedynie kwotę transportu najtańszą u niego występującą tzn. jeżeli koszt kuriera wynosi 15 złotych, a najtańsza u sprzedawcy jest przesyłka pocztowa, która dla przykładu wynosi 9 złotych, wtedy sprzedawca zwróci nam kwotę jedynie 9 złotych. Gdyby tak się zdarzyło, że sprzedawca przy składaniu zamówienia nie poinformował o kosztach przesyłki, to powinien zwrócić pełną kwotę kosztów przesyłki ze zwrotem.
Autor: Rafał Krzyżanowski
Comments